tiistaina, huhtikuuta 26

Jospa nyt sitten yritän muistaa mitä kirjoitin aiemmin kun en saa rauhaa ennen kun olen kirjoittanut sen mitä jo kertaalleen kirjoitin. Ihanan sekava lause eikö. ;)

Toissa yönä ei oikein nukuttanut. Makasin pitkästä aikaa sängyssä useamman tunnin. Niinä tunteina sitä kerkeää aina pohtia vaikka mitä. Tällä kertaa pohdin syyllisyyttä.
Kirjasin tunnepäiväkirjaanikin (siis se mitä täytetään terapiaa varten) miten minulla on aina välillä hyviä hetkiä. Niin kun tässä yksi päivä. Istuin tässä koneella ja huomasin olevani hyvällä tuulella, hymyilin ilman erikoista syytä. Vaan heti kun älyän tämän seikan kysyn itseltäni miksi. Mikä hyvä syy minulla on olla iloinen? Minun kuuluu mököttää eikä hymyillä.
Monessa terapiassa tämä syyllisyys on tullut esille. Terapeutit ovat kyselleet tunnenko koskaan syyllisyyttä jos olen iloinen. Olen aina vastannut hämmentyneenä en. Miksi kokisin. Totta kai minulla on oikeus, siinä missä muillakin, olla iloinen ja kokea tyytyväisyyttä. Ja kyllähän minä olenkin. Nauran tv-ohjelmille, nettisivuille, vitseille jne. Vaan nyt olen älynnyt etten ole ollut iloinen muuten vaan. Tähän mennessä (viimeisien vuosien aikana siis) hyvälle mielelle on aina ollut joku selkeä syy. Ja nyt kun muutaman kerran onkin käynyt niin, että en keksi tyytyväisyydelle syytä huomaan tuntevani jonkinlaista syyllisyyttä ja lyttääväni hyvää mieltä alas.

Tähän kuuluu kiinteänä osana myös persoonallisuus. Joskus tämän blogin alkuaikoina elin hirveätä identiteettikriisiä. Nyttemmin olen päässyt siitä eroon, mitä nyt toisinaan nousee pintaan.
Olin noin viisitoista kun ensimmäisen kerran tajusin olevani jotenkin ehkä vähän masentunut. Jos olisin masentunut kaksikymmentäviisi vuotiaana (ja nyt olisin kolmekuusi) niin voisin aina ajatella, että parannuttuani minusta tulee sellainen kun olin ennen masennusta. Vaan kun olin masentuessani teini en voi tähdätä sellaiseksi mitä olin ennen. Jos nyt ymmärrätte mitä tarkoitan. Siis kun. Monesti mietin millainen olisin jos en olisi sairas ja millainen on se olotila ja persoonallisuus mihin pyrin. Kun olen parantunut olenko iloinen, sosiaalinen vai olenko enemmän yksinäni vai mitä. Lapsena olen kuitenkin ollut hyvin avoin, sosiaalinen, puhelias ja aina menossa. Nykyään olen paljon hiljaisempi, ujompi ja viihdyn yksin. Olen lähes vastakohta sille mitä olin kaksikymmentä vuotta sitten, aikana jolloin olin täysin tietämätön masennuksesta. Mutta en tosiaan voi kuvitella, että minusta tulisi terveenä samanlainen kun olin ala-asteella. :)

Masentunut minä on minulle se oikea minäni. Se on ainoa minä jonka tunnen. Miten voin siis parantua jos en tiedä millaiseksi tulla? Miten voin olla rauhassa iloinen kun se ei kuulu minun minuuteen?

sea   00:35   


2 Kommentti(a):

Blogger ainailona...
Huominen päivitykseni VAIN sinulle luettavissa jo nyt! Varo vaan;)
Blogger sea...
Kiitos huomautuksesta. :)

Pitäisi varmaan tehdä postaus jossa kertoo muillekin ketkä kaikki suosikit on päivittäneet. ;)







teacup photo from kuu_nel

sunday[.]gloomy[ät]hotmail[.]com


Listaa minut!

Listaa minut!



arkisto
heinäkuuta 2004
elokuuta 2004
syyskuuta 2004
lokakuuta 2004
marraskuuta 2004
joulukuuta 2004
tammikuuta 2005
helmikuuta 2005
maaliskuuta 2005
huhtikuuta 2005
toukokuuta 2005
kesäkuuta 2005
heinäkuuta 2005
elokuuta 2005
syyskuuta 2005
lokakuuta 2005
marraskuuta 2005
joulukuuta 2005
tammikuuta 2006
helmikuuta 2006
maaliskuuta 2006
huhtikuuta 2006
toukokuuta 2006
kesäkuuta 2006
heinäkuuta 2006
elokuuta 2006
syyskuuta 2006
lokakuuta 2006
marraskuuta 2006
joulukuuta 2006
tammikuuta 2007
helmikuuta 2007
maaliskuuta 2007
huhtikuuta 2007
toukokuuta 2007
syyskuuta 2007

vielä vanhempaa tavaraa


Get Firefox!
Powered by Blogger

Gloomy Sunday 2007 / Blogger