perjantaina, elokuuta 4

Meinasi tulla niin pitkä vastaus kommenttikenttään, että heitänpä se tähän. On vähän helpompi lukea ja näkevät kaikki Anonymoukset kerralla. ;)
Tämä siis vastauksena edellisessä postauksessa olevaan/oleviin kommenteihin. :)

****

Ei pahalla... Melkein tukahdun smoothieeni! :D

Asun toasilla, koska olen ollut sairaslomalla opiskelusta ja jos vähänkään olet lukenut minua tiedät, että olen palaamassa kouluun syksyllä. Asun myös toasilla, koska en ole viitsinyt muuttaa jokaisessa välissä. Olen jonottanut tähän asuntoon kaksi vuotta (eipä muuten jonottele kukaan yksiöön toasilla enää niin kauan) joten en ihan helpolla tästä lähde ellei ole pakko. Mitä hintaan tulee niin minusta 420 euroa 43 neliön asunnosta on hyvinkin kohtuullinen ja itseasiassa aika halpa hinta kun ottaa huomioon, että se sisältää aivan kaiken, sähkön, veden, netin jne. Asunto on loistavassa kunnossa eikä minun tarvitse huolehtia/tapella mistään vioista vaan toas korjaa kaiken mukisematta ja nopeaa. Sijainti on lähellä Tampereen keskustaa, palvelut vieressä.
Toasin asuntoihin vielä sen verran, että en todellakaan ole ainoa joka asuu toasilla vaikka ei juuri nyt opiskele. Kokeile tyhjentää vaikka noita perheasuntoja ensin, kuinkahan moni niissä asuvista opiskelee? Yksiöjonot sitä vastoin todellakin ovat helpottuneet suunnattomasti viime vuosina (nykyinen jono kaiketi vuoden, muutama vuosi sitten se oli 2-3 jos antoivat jonottaa ollenkaan). Sitä paitsi kuten sanoin, minä olen sairaslomalla koulusta ja tarkoitukseni on todellakin palata opiskelijaksi.

Rahankäytössäni on varmasti parantamisen varaa, kenen ei olisi? Minun heikkouteni on pienet yleellisyydet tai no, kenelle ne on yleellisyyttä ja kenelle ei. Minä harvoin shoppaan vaatteita, en juo alkoholia, en tupakoi, en käy bilettämässä, en yksillä, en kampaajallakaan, en missään harrastuksissa tms. Minä tilaan muutamaa halpaa lehteä (yhden kalliin lopetin juuri kun ei ole varaa), ostan pieniä sisustuksellisia ilostuttajia kotiin.
Kun olin vielä nuori (17-21) pupelsin makaronia ja tonnikalaa, elin todella köyhästi solussa. Vaan kun ihminen vanhenee sitä repii vaikka väkisin elämäänsä jotain iloa. En usko, että kovinkaan moni 27 jaksaa edelleen elää hernekeitolla? Ihminen on mukavuudenhaluinen eikä siinä ole mitään pahaa. Vaikka olenkin köyhä on minullakin oikeus hemmotella itseäni ja ostaa joskus jotain. Ei elämää jaksa koko ikäänsä kituuttaen ja vyötä kiristäen jos on pienikin mahdollisuus elää onnellisena. Onni ja tyytyväisyys omaan elämään on tärkeintä mitä on.

Mielestäni kaikki ihmiset jotka elävät alle 700e/kk on köyhiä. Opiskelijoilla asiat on surkeimmin ja yritänkin välttää joutumasta enää puhtaasi opiskelijastatukselle, koska minulla ei ole voimavaroja käydä koulussa ja töissä yhtä aikaa (ainoa keino selvitä opintotuella). Se ei kuitenkaan mielestäni tarkoita etten voisi olla opiskelija. Seuraavaksi surkeimmin taitaa mennä työttömillä? Sairaat, vammaiset, vanhukset tai yksihuoltajat harvoin myöskään on rikkaita.
Jos minä saisin päättää niin korottaisin näiden ryhmien tukia. Mielestäni ehdoton minimi summa elämiseen on siinä 500+vuokra. Vaan minkä minä sille voin ettei opiskelija saa enempää? (Ja minä äänestän joka vaaleissa!) Ei se silti tarkoita, että opiskelijat on ainoita köyhiä. Opiskelija on ehkä köyhin, mutta ei ainoa köyhä. Ei tämä ole mikään kilpailu "kellä menee surkeimmin". Tai jos se sinulle on niin mene muualle kilpailemaan. Minä mielummin yhdistäisin köyhien voimat ja vaatisin lisää rahaa kun tappelisin kellä menee huonoiten. Ketä se hyödyttää jos sinulla menee huonommin kun minulla tai naapurin Villellä vielä paskemmin? Hyödyttääkö kateellisuus, saako sillä lisää rahaa? "Mä ooon ihan pennitön, selkäkin hajoo, päätä särkee, vituttaa, hiki, jalkoihin koskee, oon yksinäinen, ikinä en käy missään ja aina vaan nyhjään kotona, kynsiäkö tässä on purtava jotta ei olisi nälkä, hiton sossu, mtt ja toas vaan lomailee, missä mulle oikea loma, mikä loma se tällänen on, ikinä en oo etelässä käynyt, lihavakin oon! Et takulla voita tätä kisaa!" Onneksi sentään osaan iloita siitä, että parvekekukkani kukoistaa ja Anastasia on nauhalla odottamassa. :)

En mene töihin, koska en ole työkunnossa. Tämä on poikkeustilanne kun minulla ei ole vara maksaa vuokraa. Poikkeustilanne johtuu erilaisten tukien ja papereiden pyörittelystä. Kuten sanoin, jos olisin eläkkeellä niin tätä ei olisi sillä tililleni tipahtaisi säännöllisesti rahaa.

****

Että näin. Jatkakaa toki avautumista kommenttilaatikossa. :)

sea   18:55   


2 Kommentti(a):

Anonymous Anonyymi...
Niinku eiku sitähän mä vaan tarkotin, että kun en ite oo koskaan asunu toasin kämpissä, niin en tienny, että niissä saa asua sen jälkeenkin, kun ei enää ole opiskelija.
Ja kun en tiennyt myöskään oletko ollut opiskelija Tampereella vaiko etkö. Ihan vaan vilpitön kyssäri oli se. :)
Blogger sea...
Eip mitä. Toasilla saa muistaakseeni asua vuoden opiskelun loputtua. Sairaslomalla ollessani olen kuitenkin periaatteessa opiskelija joten... Juuri nyt en ole missään koulussa kirjoilla vaikka opiskelijakorttini meneekin vanhaksi syksyllä. Syyskuusta olisi kuitenkin tarkoitus mennä kouluun joten olen jälleen kirjoilla koulussa jonka toas laskee kouluksi vaikka Kela ei niin tee. En itseasiassa tiedä tarkkaan toasin sääntöjä tästä asiasta, mutta joskus olen asioita kysellyt ja silloin ainenkin toimi. :)







teacup photo from kuu_nel

sunday[.]gloomy[ät]hotmail[.]com


Listaa minut!

Listaa minut!



arkisto
heinäkuuta 2004
elokuuta 2004
syyskuuta 2004
lokakuuta 2004
marraskuuta 2004
joulukuuta 2004
tammikuuta 2005
helmikuuta 2005
maaliskuuta 2005
huhtikuuta 2005
toukokuuta 2005
kesäkuuta 2005
heinäkuuta 2005
elokuuta 2005
syyskuuta 2005
lokakuuta 2005
marraskuuta 2005
joulukuuta 2005
tammikuuta 2006
helmikuuta 2006
maaliskuuta 2006
huhtikuuta 2006
toukokuuta 2006
kesäkuuta 2006
heinäkuuta 2006
elokuuta 2006
syyskuuta 2006
lokakuuta 2006
marraskuuta 2006
joulukuuta 2006
tammikuuta 2007
helmikuuta 2007
maaliskuuta 2007
huhtikuuta 2007
toukokuuta 2007
syyskuuta 2007

vielä vanhempaa tavaraa


Get Firefox!
Powered by Blogger

Gloomy Sunday 2007 / Blogger